Thursday, April 26, 2007

Vad den handlar om?

Abstrakt
Jag har i den här uppsatsen gjort en analys av ett fyrtiotal, främst konstkritiska texter som behandlar Ghada Amers verk. Jag har valt att koncentrera mig på de målningar där Amer broderar pornografiska kvinnomotiv på duken. Min undersökning fokuserar på de två aspekter som givits mest utrymme och uppmärksamhet i texterna: det pornografiska motivet samt frågan om Amers kulturella identitet. Syftet med min uppsats har varit att undersöka den gemensamma mening som tycks cirkulera kring Amers verk. Är den verkligen gemensam och hur har man i så fall kommit fram till den?
Jag utgår från ett konstruktivistiskt perspektiv där både vad som ses och hur det ses är kulturellt konstruerat. I undersökningen använder jag mig av semiotiska och diskursanalytiska begrepp för att undersöka och beskriva det kulturella betydelsesystem där texterna och tolkningarna av Amers verk produceras och reproduceras.
Jag började min analys med att undersöka vilka betydelser som framhålls i texterna och om dessa betydelser har anknytning till den visuella upplevelsen av verken eller bygger på en mer kontextuell tolkningsmodell. I analysen framträder feministisk och postfeministisk diskurs samt den postkoloniala representationsproblematik som viktiga kontextuella delar.
Jag har i min analys och tolkning kommit fram till att betydelseproduktionen i de texter jag har läst framförallt är kontextuell. Den läsning som texterna föredrar när det gäller att tolka tecknet för kvinna utgår framförallt från ett postfeministiskt perspektiv. Men det som skapar det största teoretiska intresset för verken är den dramatisering som kan göras mellan Amers ämnesval och hennes kulturella/religiösa bakgrund. Utifrån dessa båda perspektiv blir Amers verk en kritik av både feministisk och muslimsk fundamentalism.
Jag hoppas att denna uppsats kan ge en inblick i vilka betydelser som skapas och gynnas i den diskursiva praktiken, samt hur den process ser ut där tolkningarna av Amers verk förhandlas fram.

Ghada Amer, Big drips 1999. Akryl och broderi på duk, 250x350 cm. Detalj av samma verk.

3 comments:

magnus said...

Grattis till allt, uppsatsen, ämnesvalet och att du åter finns med på denna arena. Vad är Mariestad när man kan sitta här och titta.

Lena said...

Hon kan prata så att man förstår också. T ex om fikpinnar!

Lena said...

Fiskpinnar menar jag förståss!